Veganská, bio nebo přírodní kosmetika. Kdy má smysl si připlatit a co je jen marketing šikovných obchodníků?

Současný trh s kosmetikou je vskutku rozmanitý. Klasickou kosmetiku dnes kupuje jen málokdo. V posledních letech je trh plný přípravků s přívlastky typu „veganské“, „přírodní“ nebo i „ekologické“ či „BIO“. Víte však, jaké jsou mezi jednotlivými druhy rozdíly? A co vlastně znamená, když je kosmetika veganská?

Foto: Unsplash.com

Přírodní kosmetika

Evropská ani česká legislativa ve spojení s kosmetikou nezná pojem „přírodní“, a tak lze konstatovat, že „přírodní“ kosmetické produkty mohou být doslova jakékoliv, jelikož tento pojem nemá žádnou právní hodnotu. Značky tedy mohou za přírodní označovat své produkty podle vlastního uvážení.

Právě z tohoto důvodu je nezbytné zaměřit se na jednotlivé ingredience, z nichž se kosmetika skládá. K tomu je dobré věnovat pozornost tzv. INCI.

Každý výrobce kosmetiky má ze zákona (č. 258/2000 Sb.) povinnost na svých produktech uvádět jejich kompletní složení. K tomu je určeno názvosloví INCI. Seznam použitých složek bývá na obalech uveden jako Ingredients (INCI). Pořadí jednotlivých látek odpovídá jejich poměrnému zastoupení v obsahu kosmetiky s tím, že je použito sestupné řazení (čili složky s největším podílem v obsahu jsou na prvním místě). Látky, které jsou zastoupeny pod 1% v celkovém objemu, jsou řazeny libovolně.

– https://www.slozenikosmetiky.cz/o-projektu/inci/

Jen stěží byste hledali stoprocentně přírodní kosmetiku (s výjimkou olejů a másel). V kosmetice je ve většině případů nezbytná přítomnost přísad, jako jsou emulgátory a zahušťovadla pro delší trvanlivost a také pro vytvoření správné konzistence. Ideální je proto hledat takzvanou „zelenou chemii“, která je tvořena syntetickými molekulami, jež jsou biologicky odbouratelné a šetrné k životnímu prostředí.

Dále je nutné mít na paměti, že ne každá přírodní kosmetika je pro pokožku či životní prostředí podstatně lepší. Příkladem jsou čisté éterické oleje, které mohou být zrádné. Éterické oleje se vyznačují silnými účinky. Při jejich nepřetržitém používání by ale mohly způsobit na pokožce podráždění. Nemluvě o tom, že tyto esence se často získávají za pomoci pesticidů a chemikálií.

Foto: Unsplash.com

BIO kosmetika

Přírodní kosmetika ale není totéž, co BIO kosmetika. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009 závazně definuje požadavky na kosmetiku. Dle nařízení se v kosmetice označené „BIO“ používají pedevším přírodní suroviny a nepoužívají se zde barviva, syntetické parfemace anebo konzervační látky.

BIO kosmetika často neobsahuje ani živočišné složky, až tedy na včelí vosk a alkohol tuků ovčí vlny. Dále v sobě nemá syntetická barviva, ropné látky, synteticky získané parfémy, syntetické konzervační složky a podobně. V neposlední řadě se u BIO kosmetiky zakazuje používat chemické UV filtry a většina tenzidů.

BIO kosmetika bývá v České republice označována certifikátem CPK (Certifikovaná Přírodní Kosmetika). Certifikát získá každá společnost, která splní pravidla certifikace. Uděluje ho akreditační agentura KEZ, o.p.s.

Foto: Unsplash.com

Veganská kosmetika

Veganství je filozofie, která se neomezuje pouze na jídlo, ale také na kosmetiku. Prvním charakteristickým rysem veganské kosmetiky je, že neobsahuje přísady živočišného původu. Pozor, to však neznamená, že produkt certifikovaný jako VEGAN neobsahuje syntetické látky nebo že původ složek je organický.

Foto: Vegan Society

Stále neexistuje žádná právní regulace, která by stanovovala, jaké produkty mohou být označeny za veganské, a proto vždy posuzujte hodnoty konkrétní značky. Nejrychlejší způsob, jak zjistit, že je produkt veganský, je hledat logo od neziskové organizace Vegan Society. Potvrzuje totiž, že přípravek neobsahuje živočišné výtažky ani vedlejší produkty živočišného původu. Logo bývá také zárukou, že nebyly produkty ani jejich přísady testovány na zvířatech.

Výrobky s certifikátem Vegan Society najdete u značek Acáo, Annabis, Attitude, Barbara Hofmann, Ben & Anna, BIO ISO, Eco Cosmetics, Lavera, ZAO a podobně.

Foto: Leaping Bunny

Další logo, které vás ujistí, že je výrobek veganský, je Leaping Bunny. Jedná se o jediný mezinárodně uznávaný symbol zaručující, že při vývoji produktu nebyly prováděny žádné testy na zvířatech.

Mezi značky, u nichž najdete certifikát Leaping Bunny, patří Argital, Balíček zdraví, Balm Balm, Bio-D, Greenscents, Jason, Mi Fido, Santaverde, The Konjac Sponge Company či Urtekram.

U veganské kosmetiky se nesmí používat například ani med, jako je tomu u BIO kosmetiky. Pamatujte tedy, že BIO neznamená vegan.


Avatar

Agáta Eismannová

Jsem trochu snílek, trochu módní nadšenec, trochu romantik, trochu cynik. Zajímám se o zdraví a krásu, zejména o zevní péči o naše tělo. Není mi ale lhostejné ani to, co do svého těla dostávám skrze potraviny. Ráda předávám své vědomosti a zkušenosti i z oblasti zdravé výživy.