Rychlá móda svádí souboj s mladými návrháři. Kdo vyhraje v roce 2024?

Současná doba je svědkem vzrůstu fenoménu rychlé módy, která přináší levné a rychlé trendy do módního světa. Bohužel tento trend má negativní vliv nejen na životní prostředí, ale také na malé a nezávislé značky, které se snaží prosadit na trhu.

Nenasytnost doby

Rychlá móda funguje na principu okamžitého zpracování a dodání kopií designů, které jsou v módním světě populární. Tyto repliky jsou cenově dostupné a dorazí k zákazníkům do několika dní. Oproti tomu nezávislé značky, které kladou důraz na kvalitu, originální design a etické výrobní postupy, nemají tak rychlou produkci a dodání. Jsou omezeny menším týmem, dají si záležet na kvalitě a celý výrobní proces tak u nich trvá mnohem déle.

S příchodem influencerů a sociálních sítí je viditelnost módy a práce nadějných kreativců vyšší než kdy jindy. I v Česku tento trend menších šicích dílen mladých módních návrhářů a nadšenců zaznamenáváme. Společně s rychlým koloběhem trendů to vede k neustálému hladu spotřebitelů po nových kouscích. Lidé touží po oblečení, které vidí na svých oblíbených celebritách, avšak ne všichni si mohou dovolit drahou originální verzi. Tento fakt vede k hledání levných kopií na internetu.

„Samozřejmě vždy zamrzí, když vidíme nějaký zajímavý návrh, který se švadlenami do nejmenších detailů pipláme dlouhé měsíce, ve velmi podobném střihu na ramínkách v pobočkách fast fashion hráčů. My musíme vsázet na kvalitu, zlaté české ručičky a příběh. Navíc mít doma jeden dražší kvalitní kousek, který nám kamarádky pochválí, je dobrým důvodem, proč se vyplatí udělat si radost u českého návrháře,“ řekla nám Simona Poláková, majitelka malé české módní značky SIMPO.

Nezávislé značky investují do kvality

Zásadním problémem je, že rychlá móda často využívá levnou textilní výrobu a neetické pracovní podmínky, které je velmi složité hlídat a rychle zlepšovat.

Nezávislí návrháři a jejich týmy považují své oblečení za investici. Jsou si vědomi, že jejich výrobky nejsou dostupné pro každého, ale zdůrazňují, že spotřebitelé často podceňují náročnost výroby kvalitního oblečení. Kopie rychlé módy zkreslují vnímání ceny módního kousku, a to na úkor menších značek, které investují do kvality a etiky výroby. Z logiky věci platové podmínky v Česku jsou rapidně vyšší, než v Bangladéši.

red and white dining tables and chairs
Továrna, Bangladéš Foto: Unsplash

„Už jen kvůli platu našich švadlen a množství kusů, které šijeme od každého návrhu, není možné těm obrovským řetězcům cenově konkurovat. To se ani nesnažíme a věříme, že v roce 2024 si zase další lidé uvědomí, že dát práci své sousedce je pro nás všechny lepší a o kousek více to zahřeje u srdce,“ doplnila Poláková.

Výroba oblečení je cenově efektivnější, pokud se objedná ve větším množství. To však komplikuje cestu menším značkám, které se chtějí udržet na trhu s omezenými finančními prostředky a bez investora. Kvalita a etika jsou u malých značek zachovávány na úkor hromadné výroby.

Role spotřebitele

Za všemi těmito výzvami stojí skutečnost, že se rychlá móda a kopie střihů malých návrhářů staly běžnou součástí nákupního chování. Dnes jsou často kopie prezentovány jako cenově dostupné alternativy a lidé dokonce sdílí své nálezy na sociálních sítích.

V této situaci se malé značky snaží zdůraznit důležitost unikátního designu a kvality svých produktů a v této cestě budou pokračovat i v roce 2024. Teď už záleží jen na zákaznících, jestli jim ve svém šatníku udělají místo.

Zdroje:

  • https://www.businessoffashion.com/articles/sustainability/fashion-garment-workers-safety-rana-plaza/
  • https://restofworld.org/2021/how-shein-beat-amazon-and-reinvented-fast-fashion/

Avatar

Noemi

Nejšťastnější jsem, když tvořím, sportuju nebo cestuju. Zajímám se o zdravý a udržitelný životní styl. Móda je pro mě umění - ať už je náš styl konvenční nebo alternativní, vždy nám dává prostor vyjádřit se beze slov. Odlišuje nás a zároveň spojuje, a právě to na módě miluju.