Rozhovor se začínající českou módní značkou South Elements

South Elements je začínající módní značka, která si zakládá především na kvalitních materiálech, které nezatěžují životní prostředí. Tvůrci této značky jsou Milan a Miloslav. Oba pánové nám poskytli rozhovor, díky kterému se dozvíte spoustu zajímavých názorů a informací těchto talentovaných módních nadšenců!

Milan: Jednadvacetiletý módní návrhář, který svou kariéru započal na oděvní škole v Třeboni. Momentálně studuje obor fashion design na jihu Anglie ve městě Bournemouth. Poslední léto strávil v Šanghaji, kam byl vyslán, aby reprezentoval univerzitu. Při svém studiu v Anglii a na stáži v Číně načerpal mnoho zkušeností a nápadů pro další kolekce. Mezi Milanovy zájmy patří surfing, šachy nebo florbal.

Miloslav: Svobodný, pilně pracující, sportovně a kulturně žijící jedinec, v jehož hlavě uzrála myšlenka na vlastní značku oblečení zhruba před rokem. Co se týče odbornosti v oděvním průmyslu, tak tou jsem zcela nepolíben a dá se říci, že veškeré postupy čerpá od kolegy Milana a učí se za pochodu. Miloslav vystudoval elektrotechnický obor, nicméně jeho srdci byla vždy blíže právě móda. Impulsem pro založení značky byl jednoduše nedostatek kvalitního a originálního oblečení. Mimo módu jsou Miloslavovým koníčkem veteráni – vlastní anglický kabriolet z roku 1966.

Zkuste nám ve stručnosti představit vaši značku:

Jsme začínající módní značka. Naše práce začíná při návrhu oblečení a případného motivu, každý kousek je originálem. Jak už název značky napovídá, rádi se inspirujeme elementy – nejenom základními čtyřmi živly (voda, oheň, země, vzduch). Naše oblečení ponese vždy nějakým způsobem odkaz na element, ať už pod tímto pojmem bude ukryto cokoliv.

Co se týče motivů pro potisky, jejich konečnou realizaci má na svědomí Stázka Segizbaevá, která s námi v tomto ohledu externě spolupracuje. Momentálně máme za sebou vydání jedné větší kolekce, která obsahovala základní oblečení jako trika, mikiny a kardigany a byla inspirována elementem vody. Následovala letní mini-kolekce (tílka, trika). Lidé mohli vše spatřit na prodejních akcích, kterých jsme se letos zúčastnili, a samozřejmě také na našem e-shopu.

Důležitým krokem naší produkce je výběr látek. Snažíme se držet materiálů, které mají kvalitu a zároveň nezatěžují při své výrobě životní prostředí. Jde především o organickou bavlnu neboli biobavlnu. Bohužel díky slovu BIO přetrvává ve spoustě lidech značná nedůvěra, jelikož na dnešním trhu, a to nejen s oblečením, se začalo slovo BIO používat tak často, že jeho význam vyvolává ve většině případů spíše odpor. To je do značné míry způsobeno kvalitou biovýrobků, které neodpovídají tomu, co by si člověk pod pojmem bio představoval. V tomto ohledu je naše značka unikátní, jelikož si na bio pouze nehraje.

Látky, které používáme pro šití našeho oblečení, podléhají takzvané mezinárodní certifikaci GOTS. Je to poměrně obsáhlá norma, takže doporučujeme si její význam vyhledat. V krátkosti jde o to, že látka, která nese toto označení, splňuje náročné etické a ekologické požadavky, a to od samého počátku – od semínka, přes pěstování, až po zpracování a konečnou distribuci látky. Etické vlastnosti, jež musí materiál s touto certifikací splňovat, se týkají především sociálních podmínek ve výrobě, které jsou v souladu s Fair Trade. Toto vše přináší našemu oblečení jedinečné vlastnosti, jelikož takovýto přístup se odráží na konečné kvalitě konečného produktu, což si každý může ověřit už jen pouhým „sáhnutím si“ na naše oblečení.

Abychom se vrátili k původní otázce, po výběru látky následuje předání našeho návrhu a materiálů švadleně. Pro naše šití využíváme služeb regionálních švadlen. Snažíme se tím podpořit kdysi poměrně rozvinutou činnost, která má u nás tradici, ale která bohužel v posledních letech díky obrovské komerci a přestěhování textilního průmyslu pryč z naší země značně strádá.

Tímto celý koloběh nekončí. Následuje mnohdy nejtěžší úkol, a to dostat naše oblečení ke konečnému zákazníkovi, což se nám zhruba po roce fungování konečně začíná dařit a jsme opravdu ze srdce vděčni všem, kteří zakoupením našeho produktu podpořili či podpoří příběh značky South Elements.

Jaké kolekci se v současné době věnujete?

Momentálně máme rozpracovanou mini-kolekci na zimu 2018 a v hlavách další oblečení pro jaro/léto 2019. V zimní kolekci se chceme zaměřit designově určitě na vánoční motivy na nových mikinách a také chystáme zařazení nového produktu do našeho portfolia, čímž bude spodní prádlo. Samozřejmě veškeré oblečení bude opět vycházet z podstaty naší značky (GOTS materiál) a také ze symboliky elementů.

Kde berete inspiraci a kdo je zároveň Vaším největším vzorem?

Inspirací, už z názvu plynoucí, jsou pro nás elementy, které obklopují náš každodenní život a svým způsobem jej i formují. Jelikož si zakládáme i na tom, že jsme regionální jihočeskou značkou, největší prvotní vliv na naše nápady mělo prostředí jižních Čech, tedy lesy, rybníky, s nimiž jsou spjaty hned tři ze čtyř elementů, a také kdysi dávno velmi rozvinuté sklářství, kde to bez elementu ohně rozhodně nešlo. Všechny tyto elementy jsou symbolicky obsaženy v našem logu.

Milan: Odmalička jsem se především inspiroval okolním světem. Pro mne jest jednoduše inspirací vše, co kolem sebe vidím – stéblo trávy, historické kroje či rozkvetlá jarní louka. Vždy jsem si říkal, že inspirace jest všude kolem nás, a tak to i vnímám a praktikuji. Co se týče osobností, musím jmenovat pana Baťu, z aktuálních návrhářů bych mohl jmenovat mnoho dalších, ale pan Baťa mne zaujal svým postojem, nápady a vytrvalostí. Především je mi vzorem kvůli tomu, že dokázal vybudovat něco tak úžasného a honosného u nás v České republice. To je důvod, proč bych rád šel v jeho šlépějích.

Miloslav: V tomto ohledu to mám trochu jinak. Jelikož nemám odborné předpoklady, mým vzorem nebude žádný návrhář nebo značka. Co se týče mých vzorů, jsou jím především moji rodiče, u nichž jako u většiny lidí vidím každý den jejich píli a dřinu, kterou člověk podstupuje každý den, aby něco vybudoval nebo si zabezpečil běžný chod domácnosti. Tuto snahu a smysl pro povinnost se snažím přenést i do fungování naší firmy. Protože je nám jasné, že bez obětí není radosti. Budovat módní značku stojící na bio bavlně není procházka růžovým sadem, nicméně pocit z každého prodaného kousku, který vykouzlí úsměv na zákazníkově tváři, je obrovskou motivací do další práce.

Tvůrčí nápady čerpám z prostředí, ve kterém se pohybuji, ať už z přírody, měst nebo lidí. Svět kolem nás je naplněn neskutečnou inspirací, stačí ji jen usměrnit do konkrétního návrhu. Ten je třeba umět předat těm šikovnějším, aby pak společnými silami vznikl konečný výsledek. Tady musím vyzdvihnout práci všech skvělých lidí, kteří přiložili doposavad ruku k dílu. Od švadlenky přes kreslířku Stázku po našeho grafika Míru, Terku, která se nám stará o sociální sítě a v neposlední řadě samozřejmě mého kolegu Milana. Je úžasné poznávat nové nadané lidi a spolupracovat s nimi, byl to ostatně i jeden z cílů, dát možnost realizovat se nadějným a šikovným lidem a společnými silami posouvat projekt South Elements dál.

Jaké materiály a střihy nejraději používáte?

Ohledně materiálů jsme již částečně naši filosofii nastínili v první otázce. Mimo látek bychom do budoucna rádi zařadili i jiné materiály, kterými především ozvláštníme naše oblečení. A tak se na našem oblečení v blízké době určitě objeví dřevo – minimálně v podobě knoflíků. Co se týče střihů, doposud jsme se drželi spíše při zemi. Ale pokud vše půjde dobře, máme v plánu přijít i s trochu originálnějšími střihy, což jistě především Míla jako návrhář ocení.

Naším jasným pravidlem je, že na takovýto, řekněme extravagantnější kousek, musíme nejprve vydělat. To znamená, že se nepoženeme do nějakých high fashion kousků za každou cenu, pokud pro to nebude finanční prostor, což se po necelém roce fungování zatím říci nedá. Každopádně věříme, že postupem času se dopracujeme k většímu záběru a rozšíření našeho portfolia nabízených střihů, které si najdou své majitele.

Neradi se škatulkujeme, a tak se může lehce stát, že mezi momentální střihy, které mohou navodit atmosféru spíše street módy určené pro mladší generace, přijdeme s něčím mnohem decentnějším, co zaujme i starší generace, která si potrpí více na materiálu než například na motivech potisku.

Jaká je vaše současná klientela?

Vzhledem k tomu, že do této doby vydané oblečení bylo koncipováno spíše pro mladší generace, největší částí zákazníků, která si od nás něco koupila, byli lidé v rozmezí 20 – 30 let. Nicméně především na živých prodejních akcích se potkáváme i se zákazníky ve věku 40 a více let, kteří si tričko koupí z části i proto, aby podpořili naši snahu vrátit do České republiky tak tradiční odvětví, jako je textilní výroba.

Nechceme být značkou jen pro určitou kategorii lidí. Naším cílem je postupem času oslovit co nejširší spektrum lidí a dokázat jim, že má smysl se dívat na kvalitu a příběh toho, co si kupují. Do budoucna plánujeme vydat i oblečení, které bude více decentní, bez výraznějšího potisku, bude dbát především na materiál a jeho zpracování. Tím bychom rádi oslovili další nové zákazníky, kteří rádi vyhledávají decentnější oblečení vysoké kvality.

Ekologie se stává poslední dobou trendem. Jdete po této cestě také v osobním životě?

Bylo by celkem pokrytecké, kdybychom měli značku oblečení, která dbá na přístup k ekologii, a v osobním životě bychom toto téma ignorovali. Vše se vždy odráží od našich možností. Začíná to od běžného třídění odpadu po omezení nákupů balených potravin.

Co se týče konkrétně oblečení, nákupy konvenčního oblečení nás prakticky míjí, a to nejen díky tomu, že si oblečení vyrábíme, ale jednoduše i proto, že dnešní nabídka nás nijak neoslovuje – ani z hlediska materiálů, ani z hlediska designu a střihů. Celá tato mašinérie, kdy je člověk brutálním marketingem tlačen k nákupu oblečení, které je už od počátku neetické, kdy celý proces začíná pěstováním konvenční bavlny, při kterém je opravdu otřesným způsobem plundrována půda, pokračuje dále chemickým procesem zpracování bavlny, jenž s sebou nese znečišťování vody a ovzduší naší planety, aby při následné výrobě v nelidských podmínkách konečného produktu byly vykořisťovány miliony lidí, často i děti. Celý tento koloběh jen proto, abychom si v některém ze supermarketů nebo obchodním centru koupili triko za dvě stovky nebo mikinu za pět set. Výrobní náklady nepřesahují u takovýchto produktů mnohdy ani třetinu koncové ceny. Tohoto molochu se snažíme v osobních životech neúčastnit.

Jaký máte názor na oblečení, které vyrábí lidé za špatných podmínek a z nekvalitních látek?

Naprosto odmítáme tento přístup. Bohužel i v 21. století se s tímto potkáváme a není to jen zřídka. I toto byl jeden z důvodů, proč jsme si na začátku stanovili, že nebudeme pro naše oblečení používat materiály, které tímto procesem prošly. Je velice smutné, že lidstvo svou neochotou a ignorací přispívá k tomu, že podobné případy novodobého otroctví se stále dějí a mají nemalý podíl na celkové produkci textilu ve světě. Ta podpora je i z části otázkou peněz. Když přijdu do nákupního centra, vyberu si tričko za dvě, tři stovky v akci a porovnám to s cenou našich triček, která je minimálně dvojnásobná, je poměrně těžké argumentovat.

Nicméně spousta lidí si neuvědomuje, že zatímco tričko z našeho materiálu neztratí své vlastnosti ani po desátém, dvacátém vyprání, tričko z běžného trhu každým vypráním ztrácí své vlastnosti velmi výrazně. A to nemluvíme o tom, že běžné oblečení, díky těm všem konvenčním postupům, o kterých jsme mluvili výše, obsahuje nepřeberné množství chemických látek, které zůstávají v látkách právě po takovémto zacházení. To má nepochybně špatný vliv na lidskou pokožku a často toto oblečení bývá důvodem vzniku kožních problémů.

Kde Vás mohou čtenáři v následujících měsících potkat?

Jelikož jsme na trhu poměrně krátce, stihli jsme letos jen tři živé prodejní akce. Avšak zkušenost nám říká, že kontakt s lidmi a možnost ukázat jim naše oblečení s patřičnou osvětou naživo má velmi dobré výsledky, co se prodejů týče.

Rádi bychom se prezentovali i mimo náš region, takže uvažujeme o účasti na některém z fashion marketů v Praze, případně v Brně. Slíbit to ale zatím nemůžeme, poněvadž máme plné ruce práce s přípravou novinek. A vzhledem k tomu, že celý tým South Elements je tvořen jen námi dvěma, jsou naše časové možnosti značně omezené. Pokud se nějaké další akce zúčastníme, budeme o nich s předstihem informovat na našich sociálních sítích, eventuálně na našem webu, kde ostatně čtenáři mohou získat veškeré další informace o naší značce.

Více se o značce South Elements dozvíte na jejich sociálních sítích, kde najdete chystané kolekce, akce kde je můžete potkat a jejich konečné produkty. Najdete je na Instagramu a Facebooku. Produkty můžete zakoupit na e-shopu www.southelements.cz.

Mockrát děkujeme za rozhovor. Přejeme do budoucna spoustu úspěchů a věříme, že o vás brzy uslyší víc a víc lidí.

Foto: Archiv South Elements.


Avatar

terezakapcova

Jak řekla známá filmová postava Carrie Bradshaw: „Mám ráda své peníze tam, kde na ně vidím. Jak mi visí ve skříni.“ Přesně to jsem já. Na módě miluji to, že kousek, sám o sobě, nemusí být vždy zajímavý, ale pokud ho dokážete správně kombinovat, může vzniknout dokonalý outfit!