“První trenýrky byly spíchnuté z košile” prozrazuje své začátky zakladatel značky Elka

Už jste na sociálních sítích viděli rodinné fotografie, na kterých nosí členové rodiny stejné trenýrky? Nebo párové fotografie, na kterých najdete zase trenýrky se srdíčky? Tento naprosto jedinečný kousek pochází z dílny české značky Elka Underwear, jejímž zakladatelem je talentovaný Jakub Kofroň.

Jakube, prozraďte nám, jak vznikl nápad navrhovat spodní prádlo, jehož nošení je pro každého zábavou?

Nápad vznikl víceméně náhodou, když jsem byl ještě na střední a moje máma mi jako každý rok chtěla k Vánocům dát trenýrky ze skateshopu. Jenže ten rok nakupovala na poslední chvíli a u nás v Dobříši už měl skateshop trenýrky vyprodané. Naštěstí je krejčová, takže si poradila. Trenýrky spíchla z košile, přišila na ně cedulku z jiných trenek a zabalila do originální krabičky. No a já pod stromečkem vůbec nepoznal, že nejsou ze skateshopu. Mámu šití trenýrek bavilo, tak jsme se rozhodli, že je zkusíme prodávat.

Na trhu je nespočet módních značek. Některé kopírují ostatní, některé mají originální produkty, na kterých je značka založena. Přijít na takový trh s osobitým spodním prádlem, byl bezesporu velký risk. Co vás vedlo k tomu dotáhnout váš nápad do konce a rozjet značku Elka naplno?

První trenýrky jsem začal prodávat už na střední a postupně si ověřil, že je o ně zájem a vybudovali jsme si nějakou základnu zákazníků. Rozjet to naplno jsem se rozhodl na vysoké, když jsem se značkou vyhrál soutěž studentská firma roku na VŠE. To mě nakoplo, potkal jsem díky tomu lidi, kteří mi dali dobré rady, jak podnikání posunout správným směrem. Značku jsem rebrandoval, zefektivnil výrobu, najal první zaměstnance a pořádně šlápl do marketingu. To bylo asi 7 let od doby, kdy Elka vznikla.

Kde vznikl název značky Elka?

Název vznikl z iniciál mojí mámy, Lenky Kofroňové. L. K. (foneticky Elka).

Vaše spodní prádlo je nejen originální a zábavné, ale také je od začátku do konce vyrobené pouze v České republice. Zůstane to tak i do budoucna?

Určitě českou výrobu chceme zachovat. Chceme mít 100% dohled nad kvalitou a kromě toho česká výroba nám dává konkurenční výhodu oproti výrobcům, kteří vozí z Asie a prodávají v řetězcích. Zákazníci čím dál více hledí na kvalitu a lokální původ zboží, které kupují, a my chceme na trhu obstát právě tím, nikoli cenou.

Je vaše společnost stále rodinným podnikem? Kolik máte členů v týmu?

Stále jsme rodinný podnik, kde kromě mě a mojí mámy pracuje i moje žena. Rodinné kapacity už ale nestačily, takže zaměstnáváme i další členy týmu. Aktuálně je nás cca 10, kteří se tomu věnujeme většinově a samozřejmě vyšší desítky partnerů, se kterými chod zabezpečujeme.

Spolupracujete s influencery nebo známými osobnostmi?

S influencery jsme dříve spolupracovali poměrně dost, hlavně na Instagramu. S odstupem času už se na podobné spolupráce díváme jinak. Už na tento typ marketingu neklademe tak velký důraz, celé to nabralo zvláštní směr. Nyní se snažíme rozvíjet zajímavé a hlubší spolupráce. 

Kde čerpáte inspiraci na nové kolekce spodního prádla?

Nové kolekce tvoříme v souladu s danou sezónou. Sledujeme trendy v barvách a vzorech a pak v rámci týmu dlouze brainstormujeme (úsměv). Nedávno jsme do kreativního procesu zapojili také naše fanoušky na sociálních sítích. Z jejich super nápadů jsme vybrali dva vzory, které na podzim zařadíme do nové kolekce.

Ve vašem sortimentu nabízíte nejen zábavné trenýrky, ale také tílka nebo škrabošky na spaní. Plánujete značku Elka rozšířit o nové kousky?

Naší vizí je stát se celosvětovým hráčem v segmentu spodního a volnočasového prádla, neboli loungewear. Nové produkty určitě plánujeme, všechny ale budou v souladu s tímto směrem.

Na konec našeho rozhovoru trochu odbočíme, ale tuto otázku nemůžeme vynechat. Sledujete módní trendy? Který ze současných trendů se vám líbí nejvíce a který za žádnou cenu nemůžete vystát?

Módu a celkově design se snažím nejen já, ale i ostatní v našem týmu sledovat na každém rohu, a to i v souvislostech. Inspirujeme se architekturou, grafickým designem, životními trendy, marketingem nebo módou samotnou. Co nás určitě neminulo jsou skandinávské trendy, minimalismus a tzv. well-being, což vše spojuje označení Hygge, které poslední rok, dva definuje částečně náš směr. Bohužel se ze skandinávského designu stal takový “vše-trend”, proto se u něj opravdu jen inspirujeme a dáváme do toho něco svého – nazýváme to hravá a příjemná Skandinávie. Proti ničemu vysazení víceméně nejsme. 

Jakube, děkujeme za příjemný rozhovor a přejeme za celou redakci hodně štěstí v módním průmyslu!