Zbytky látek jsou v módním průmyslu velkým problémem. Při výrobě oděvů a doplňků se vyprodukuje obrovské množství odřezků, které se nejčastěji prostě vyhodí, jelikož se obecně považují za nepoužitelné. Je tomu ale opravdu tak? Značka Fjällräven se letos rozhodla udělat experiment a vytvořit kolekci, která jsou vyrobena ryze ze zbytků látek.
Co se děje se zbytky látek při výrobě
Už jste někdy přemýšleli nad tím, co se stane se zbytky látek při výrobě? Naprostá většina z nich je vyhozena na skládku nebo se spálí. Je to poměrně velký problém a neuvěřitelné plýtvání jinak nepoškozeným materiálem.
Kolekce Samlaren ze zbytků látek
Samlaren je švédské slůvko, které by se dalo přeložit jako „sběrač“. Takto je pojmenovaná nová kolekce, která bude k dostání letos v létě. A jejím hlavním tématem nebo spíše možná až poselstvím bude právě otázka, jak zamezit plýtvání v módním průmyslu.
Fjällräven vnímá vyhazování zbytkového materiálu jako plýtvání potenciálu jinak dobré látky. A snaží se jí vdechnout nový život.
Módní značky se předhání v ekologických projektech
S podobnou iniciativou vzbudila před několika týdny rozruch také španělská módní značka Loewe, která využila zbytky kůže k výrobě nové luxusní kolekce kabelek. Podobné iniciativy tedy nejsou v módě zcela ojedinělé.
V posledních letech naopak přibývají. V dnešní době je udržitelnost módního průmyslu obrovským tématem, a tak se značky přirozeně snaží s tímto tématem pracovat i po marketingové stránce. Pokud značky prokáží, že jim ekologie není cizí, zákazníci to rádi ocení.
Je tedy otázka, zda se značky snaží přitáhnout pozornost médií a zákazníků, nebo zda jim v prvé řadě jde o kultivaci módního průmyslu.
Ať je to tak či onak, za nás je jedině dobře, mají-li značky prokazatelný zájem o pozitivní změnu módního světa.