Victoria’s Secret

Vzestupy a pády značky Victoria’s Secret

Dnes můžete jít do jakéhokoliv obchodního domu a koupit si nepřeberné množství dámského spodního prádla v různých stylech. Ještě nedávno tomu tak ale nebylo. Vše se stalo realitou až poté, co s myšlenkou přišel muž jménem Roy Raymond. V polovině 70. let chtěl své manželce koupit sexy spodní prádlo, místo toho našel jen květinové kalhotky nadměrných velikostí a cítil se trapně, že by měl něco takového kupovat.

Roy Raymond tedy v roce 1977 založil firmu, jejímž cílem bylo vyrábět dámské spodní prádlo, které by se nemuseli bát nakupovat muži. Značku pojmenoval po viktoriánské éře v Anglii, svým prádlem chtěl odkazovat právě na toto období.

„Raymond si představoval viktoriánský budoár s tmavým dřevem, orientálními koberci a hedvábnými sukny. Název ‚Victoria‘ zvolil, aby navodil dojem vhodnosti a slušnosti spojené s viktoriánskou dobou, ‚secret‘ bylo schovaným tajemstvím,“ popsala hezky v roce 2013 Naomi Barr z magazínu Slate.

Raymondovi bylo tehdy 30 let, na založení Victoria’s Secret obětoval své úspory, půjčil si od rodiny a otevřel svůj první obchod v nákupním středisku v Palo Altu. Pět let poté už bylo v San Franciscu pět dalších obchodů a tržby se pohybovaly kolem 4 milionů USD, Victoria’s Secret byla přesto před bankrotem.

Les Wexner značku zatraktivnil pro ženy

Na počátku 80. let hledal podnikatel Les Wexner nové značky, o které by mohl rozšířit svou společnost. Sám založil značku the Limited, postupně přikoupil Abercrombie and Fitch a pár dalších méně známých značek. V San Franciscu se přišel podívat také do obchodu Victoria’s Secret a měl k němu jednu velkou výhradu. Značka Victoria’s Secret oslovovala primárně muže. Wexner ji v roce 1982 odkoupil za 1 milion dolarů (dnes by to bylo asi 2,7 milionu dolarů) a snažil se cílit na ženy.

Wexner nejdříve studoval evropské butiky se spodním prádlem. Evropanky v té době ke spodnímu prádlu přistupovaly jako k běžné každodenní součásti oblečení a on se tento přístup rozhodl přenést do Ameriky.

Symbolem značky se staly smyslné ženy

Byl to také Wexner, kdo se rozhodl značku propagovat katalogem plným krásných polonahých žen. Přišel s populární Miracle Bra, která překonala očekávání. Na trh přinesl úspěšné plavky a mnoho řad spodního prádla. Založil také pravidelnou přehlídku andílků Victoria’s Secret, která se brzy stala kultovní.

V roce 2014 byla Victoria’s Secret nejoblíbenější oděvní značkou na světě s tržbami téměř 5 miliard dolarů. Wexnerovi se podařilo najít rovnováhu – v obchodech nebyly zastrašovány ženy ani muži.

Těžké období pro značku i jejího zakladatele

I když je dnes značka světoznámá, nedaří se jí úplně nejlépe. V roce 2016 začala ztrácet podíl na trhu, v roce 2018 musela uzavřít 53 obchodů, o rok později dokonce zrušila svou každoroční přehlídku. Řada nejvyšších manažerů rezignovala, počet zaměstnanců výrazně klesl.

V únoru 2020 Victoria’s Secret odkoupila společnost Sycamore Partners za 525 milionů dolarů. Wexner si ponechává 45% podíl ve společnosti. Dobře se jim nevedlo ani v době pandemie, obchody se uzavírají.

Podobně špatně skončil i zakladatel Roy Raymond. Nějakou dobu působil jako prezident společnosti, v roce 1984 se pokusil založit obchod s dětskou módou, ale nezadařilo se. V roce 1993 spáchal sebevraždu skokem z mostu Golden Gate. Jeho původní značka ovšem žije dál.

Zdroje:

https://www.businessofbusiness.com/articles/history-of-victorias-secret-stores-closing-les-wexner-sales-data/
https://slate.com/business/2013/10/victorias-secret-founding-roy-raymond-had-a-great-idea-but-les-wexner-was-the-one-to-see-it-through.html
https://www.businessinsider.com/victorias-secret-rise-and-fall-history-2019-5?IR=T#by-1982-the-company-was-making-more-than-4-million-in-annual-sales-but-according-to-reports-it-was-nearing-bankruptcy-at-the-time-it-was-at-this-point-that-les-wexner-swooped-in-3