Hermès

Značka, která nabízí kožené zboží i hedvábné doplňky. Interiérové produkty, jenž kopírují vznešené motivy koňských spřežení. Právě z tohoto prostředí se rodí značka, která dnes prodává jednu z nejluxusnějších kabelek světa.

Thierry Hermès – otec zakladatel

Píše se rok 1837, když sedlářský mistr Thierry Hermès v pařížské čtvrti Grands Boulevard otevře obchod s koňskými uzdami a příslušenstvím. Podnik prosperuje. Je na lukrativní adrese, pověst kvality služeb se rychle dostane i k vyšší honoraci. Dnešní módní brand ve skutečnosti ale skoro osm desítek let produkuje pouze jezdecké zboží.

Ve stejném duchu pokračují i syn Charles-Emile a vnuci Adolphe a Emile-Maurice. Až v roce 1920 firma reaguje na zásadní změnu v dopravě. Koňské kočáry nahradí automobily, proto značka Hermès nabízí i kufry a tašky, akcent tvaru sedlové brašny na těchto doplňcích nechá znatelný. Pokračovatelé značku přejmenují na Hermès Frères, o prosperitě firmy vypovídá i to, že zaměstnává více než 80 sedlářských řemeslníků. Značka navíc zavede ve Francii zipové zapínání, v roce 1922 je představena i první kožená kabelka se zipem.

První kabelka pro ženy

Manželka Emila-Maurice si jednoho dne postěžuje, že nemůže najít kabelku, která by byla prostorná, přehledná a navíc by představovala i krásný doplněk. V roce 1922 tak firma představí první kolekci dámských kabelek. Obrovský ohlas posune značku nejen dál v navrhování, značka expanduje i za hranice, dostává se do Spojených států.

V roce 1951 se vedení ujímá jeden z manželů vnuček rodiny Hermès, Robert Dumas. Ten se značce tak oddá, že nechá ke svému příjmení připojit právě Hermès. Sortiment rozšíří o kravaty, plážové ručníky, řadu parfémů, kdy mezi nejznámější patří Caléche a Equipage.

Za Roberta v roce 1978 přebírá společnost jeho syn Jean-Louis Dumas-Hermès. V tomto období se ale společnost poprvé potýkala s poklesem tržeb. Nicméně podnik krizi ustál a experimenty ve výrobě mohly pokračovat. Dalším výrazným počinem byla výroba v sekci dekoru, porcelánové a stříbrné kousky určené ke stolování dnes patří mezi žádané produkty značky.

Později společnost měla po celém světě 250 butiků. Rodina tehdy koketovala i s možností franšíz, nakonec ale Jean-Luis rozhodl, že důležitější je kvalita nad kvantitou, takže uzavřel po světě pět desítek butiků a v polovině těch stávajících posílil svůj vliv. Franšíz zůstalo tehdy 100, rodina měla absolutní vliv rovněž v dalších 100 obchodech.

Značka samotná je dodnes z 80 procent v rukou rodiny, zbytek akcií je v pařížské burze.

Ikonické kousky Hermès

Značka má několik produktů, které mají nejen vysokou cenu, ale i pozoruhodný příběh. Například Kelly Bag. Kabelka vunikla už ve 30. letech minulého století, kdy Robert-Dumas začal s výrobou dámské kabelky ve tvaru lichoběžníku se sponou na dvojitém pásku a s malým bezpečnostním zámkem. Tehdy se jmenovala Sac à dépêches. Model v roce 1956 vynesla Grace Kelly, kdy si kabelkou maskovala bříško, v němž nosila potomka. Slavná historka dala kabelce jméno Kelly Bag.

Pak je tu slavná Birkin Bag. V roce 1983 letěl Jean-Louis v letadle s herečkou Jane Birkin, která si postěžovala, že nikdo nedělá tašky, kam by se vešlo vše, co zaměstnaná žena potřebuje. Jean-Louis vymyslel tašku, která herečku nadchla a vznikla Birkin Bag. Produkt, který je dnes tak vzácný, že i když je její cena čtvrt milionu korun, stejně se musíte zapsat na čekací listinu a být váženým zákazníkem značky, abyste si kabelku mohli koupit.

Ovšem herečka se před pár lety od kabelky distancovala poté, co organizace PETA upozornila, že modely se vyrábí i z kůží údajně krutě zabitých krokodýlů.

Další známou kabelkou je Evelyne Bag. Větší messenger bag, který charakterizuje perforované logo Hermès. I zde najdeme spojitost s jezdectvím, protože taška byla původně určená pro lidi pečující o koně. S sebou totiž nosili tuto tašku, kde měli vše potřebné – kartáče, rukavice apod. Aby tyto pomůcky mohly „dýchat“, vznikly právě drobné průduchy na plášti tašky. Opomenout pak nesmíme ani hedvábné šátky, v roce 1937 vzniká první kousek Carré, většinou opět na něm najdete jezdecký motiv. Říká se, že každých 20 sekund se na světě prodá jeden Carré, dopustit na něj nedá i královna Alžběta II.

Zdroje: wikipedia.org., hermes.com, forbes.com, graziame.com, carredeparis.com