Lacoste

Lacoste

Skupina Lacoste je v současné době divizí švýcarské společnosti Maus Freres a její roční obrat činí přes 2 miliardy eur. Každou sekundu se na světě prodají dva produkty Lacoste. V současné době má společnost přes 10 tisíc zaměstnanců ve 120 zemích světa, zároveň má v těchto zemích více než 10 tisíc velkoobchodů a 1 200 butiků. Vždy to však nebyla tak velká společnost.

Založení značky Lacoste

Slavný francouzský tenista René Lacoste založil v roce 1933 společnost Lacoste Company, oficiálně známou jako La Chemise LACOSTE S.A., společně s André Gillierem, majitelem a prezidentem v té době největší francouzské firmy na výrobu pleteného zboží.

Prvním produktem byla revoluční tenisová polokošile s vyšitým logem krokodýla na hrudi. Lacoste ji sám navrhl a nosil ji na tenisový kurt. Polokošile měla označení L.12.12, kde L znamená Lacoste, číslo 1 je označení, že se jedná o jedinečnou košili, číslo 2 je tovární kód určující krátké rukávy a číslo 12 vysvětluje, že byl vybrán dvanáctý prototyp. Polokošile byla vyrobena z látky známé jako petit piqué, která se vyrábí z nejkvalitnější bavlny. Vlákna jsou měkká, odolná a čistá. Petit piqué používá mnohem delší bavlněné nitě, než tomu bývá u běžných látek, a výsledný materiál je odolný, přitom však vzdušný a lehký.

Původní slogan společnosti Lacoste zněl:

„Attention au crocodile… il n’y a qu’une CHEMISE LACOSTE.“

což ve volném překladu znamená:

„Pozor na krokodýly... je jen jedna košile Lacoste.“

Poválečná expanze

V roce 1951 se společnost začala rozšiřovat, protože nabízela kromě tenisové bílé i barevné polokošile. V roce 1953 David Crystal, majitel společnosti Izod, koupil 50% práva na prodej produktů Lacoste ve Spojených státech. Prodával je pod značkou Izod/Lacoste, a tak potom spousta zákazníků tyto dvě značky zaměňovala.

V roce 1963 převzal vedení společnosti Bernard Lacoste, syn Reného Lacoste. V té době se prodávalo ročně 300 tisíc kusů produktů jejich značky. Významný nárůst nastal pod vedením Bernarda, neboť společnost zavedla do své produktové řady i kraťasy, parfémy, optické a sluneční brýle, tenisky, vycházkové boty, hodinky a různé kožené výrobky. Zejména zahájení prodeje parfému pro muže v roce 1968 bylo velice inovativní.

V roce 1971 zahájila společnost Lacoste partnerství s French Open Roland-Garros.

Na vrcholu slávy i pád ke dnu

Koncem 70. let se dostala značka Lacoste na vrchol své slávy ve Spojených státech, ovšem stále se produkty prodávaly jako lzod/Lacoste. Během tohoto období však značka dosáhla ročních tržeb kolem 150 milionů dolarů jen za polokošile. Společnost Lacoste spustila i výrobu a prodej kultovních tenisek M85.

Koncem 80. let byla kombinovaná značka přeexponovaná a trh s polokošilemi byl plný replik. Došlo tedy k tomu, že se značky opět rozdělily. Lacoste se totiž snažila posunout se na vyšší úroveň a získat zpět svůj elitní status. Izod byl představen jako značka oblečení střední třídy. I když to prodejům původně pomohlo, Izod nakonec zbankrotoval a v roce 1993 prodal svůj 50% podíl zpět společnosti Lacoste, a ta tak získala výhradní práva na distribuci svých polokošil ve Spojených státech.

Velkolepý návrat značky v roce 2000

Počátkem roku 2000 opět rostla popularita značky Lacoste, a to díky práci francouzského návrháře Christopha Lemaire. Vytvořil totiž modernější vzhled produktů. V roce 2005 se prodalo více než 50 milionů produktů Lacoste ve více než 110 zemích světa. Viditelnost značky se zvýšila i díky smlouvám, která Lacoste uzavřela s několika mladými tenisty, mezi nimiž byla i americká tenisová hvězda Andy Roddick.

V polovině 20. let si značka budovala pevné postavení také v golfovém světě a sponzorovala dvojnásobného šampiona Masters Tournament Josého Maríu Olazábala.

Bernard Lacoste počátkem roku 2005 vážně onemocněl, což vedle k tomu, že vedení společnosti převzal jeho mladší bratr Michel Lacoste. Bernard zemřel 21. března 2006 v Paříži. Ve stejném roce byla založena i nadace Lacoste Foundation. Od roku 2006 představila společnost řadu limitovaných edic své slavné polokošile.

Michel Lacoste působil jako prezident společnosti do roku 2008 a od té doby jí pak předsedala Beryl Hamilton, vnučka Reného. V roce 2010 se kreativním ředitelem stal Felipe Baptiste Oliveira, přičemž danou roli ve firmě zastával osm let.

Konec rodinného vlastnictví

V listopadu roku 2012 byla firma Lacoste prodaná švýcarské rodinné skupině Maus Frères.

Zdroj: Wikipedia.org, Lacosted.com, Lacoste.comCompanieshistory.com