Christian Loubotin

Christian Louboutin: Ten s červenou podrážkou

Jeho boty jsou nezaměnitelné. Mají červenou podrážku, ať se jedná o tenisky či luxusní jehly. Bylo ovšem období, kdy se o červený spodek soudil s neméně slavnou značkou.

Christian Louboutin – problémové dítě

Když byl Christian Louboutin malý, nezdálo se, že by to někam dotáhl. Narodil se v roce 1963 v Paříži. Jako chlapec byl problémový... Možná za to mohla skutečnost, že se cítil adoptovaný, tudíž nechtěný. Často utíkal z domova, několikrát byl vyloučen ze školy. Už ve 12 letech ji dokonce opouští definitivně a bydlí u svého přítele. Žije poměrně zhýrale, jediná smysluplná věc v jeho životě je malování. Skicuje boty. „Pozoroval jsem, jaké boty ženy nosí, a navrhoval jsem takové, které by jim slušely,“ prozradí v jednom rozhovoru. Naštěstí právě tato práce se setká s úspěchem. Jeho talentu si všimnou na Académie d'Art Roederer, kde začal studovat. Posléze cestuje, strávil i rok v Indii. Poté se v roce 1981 vrací do Paříže a startuje jeho profesní dráha.

Začíná u podpatků

Louboutin si pohrává nejen s celkovým designem boty, fascinuje ho rozličná podoba podpatků. Významným mezníkem je pro něj práce Charlese Jourdana a Rogera Viviera, kde se Louboutin naučí navrhovat dámské „jehly“. O jeho talentu se brzy dozví věhlasné značky, proto ho osloví, aby pro ně navrhl boty. Chanel, Yves Saint Laurent nebo Maud Frizon ho popostrčí v kariéře o pořádný kus dál. I když si na konci 80. let na chvíli odpočine od módy, v roce 1991 už otevírá svůj pařížský butik a jako vážený host se zde objeví i monacká princezna Caroline. Dokonalá reklama přiláká hvězdy, jako je Catherine Deneuve, později na vysoké podpatky od Louboutina nedá dopustit Madonna, Christina Aguilera, Joan Collins, Jennifer Lopez, Tina Turner a další. Sarah Jessica Parker se v tzv. louboutinkách dokonce vdává, ačkoli v populárním seriálu Sex ve městě spíš proslaví konkurenta Manolo Blahnika.

Jak se rodí červená podrážka?

Boty značky Louboutin jsou rozpoznatelné na první pohled a není to pouze tím, že mají červenou podrážku. Brand nabízí jednak několik tvarů. Nejoblíbenější je „pigalle“. Lodička s ultravysokým podpatkem (i 12 cm), dokonale projmutý střih, který krásně vytvaruje klenbu nohy do sexy pózy. Minimalistické použití kůže dodává subtilní půvab i jinak ne příliš vzhlednému chodidlu. Jen to nošení bolí, pokud na něj žena není zvyklá.

Nejčastěji se tyto boty prodávají v lakované černé, oblíbená je i tělová barva. Boty značky Louboutin poznáte i podle aplikovaných hrotů, značka se nebojí i barev či hadí kůže. Samozřejmě nejpodstatnějším poznávacím znamením je ona červená podrážka. I když Louboutin kdysi navrhoval na speciální objednávku svatební střevíčky s modrou podrážkou, která se k výjimečnému dni hodila více. Louboutinky jsou ale s červenou základnou. Ta vzniká poměrně snadno. Když je návrhář jednou ve své dílně, jeho asistentka si lakuje nehty. Rudá barva Christiana zaujme a zkouší jí natřít spodek bot. Je to zatraceně sexy. Ovšem později musí Louboutin o autorství bojovat. A to dokonce s firmou, u níž pracoval.

Christian Louboutin vs. Yves Saint Laurent

Červenou podrážku aplikuje na boty spousta značek, když to ale udělá módní gigant Yves Saint Laurent, Louboutina to rozčílí a firmu zažaluje za plagiátorství. Yves Saint Laurent se brání, že už Ludvík XIV. nosil střevíce s červenou podrážkou, tudíž Christian Louboutin nepřišel na nic nového. Dva roky trvající spor vyvrcholí v roce 2012 výhrou v podstatě pro Louboutina, jemuž soud přiřkne výhradní právo na použití rudé na podešvi. Zároveň soud uzná, že Yves Saint Laurent byly celé červené, tudíž zde nebyl záměr kopírovat ikonickou rudou podrážku. Nicméně Christian Louboutin má dnes jako jediný právo používat červenou podrážku jako poznávací znamení svých bot.

Zdroje: vogue.com, christianlouboutin.com, magazineline.com, wikipedia.org