Nike
Zakladatel značky | |
Země původu | |
Sídlo společnosti | |
Rok založení | |
Sociální sítě | |
Je málokteří výrobci sportovního zboží o sobě mohou tvrdit, že je zná doslova celý svět. Nike je jedním z nich, přestože historie společnosti není nikterak dlouhá v porovnání s jinými značkami. Jak tento fenomén vznikl a proč je právě Nike tolik úspěšnou celosvětovou firmou?
Prapočátky legendy
Zajímavé momenty se udály dlouhá léta před tím, než oficiálně značka Nike začala fungovat. Úplné prapočátky lze vysledovat do první poloviny šedesátých let minulého století, kdy začala probíhat spolupráce mezi úspěšným běžcem na středních tratích Philem Knightem a jeho trenérem Billem Bowermanem. Sportovec tehdy nebyl spokojený s tím, jaká běžecká obuv je na trhu k dispozici, zkrátka mu nevyhovovala z hlediska vlastností.
Zaujala jej však obuv japonské značky Tiger, která byla poměrně kvalitní, zároveň také cenově dostupná. Následně se domluvil na spolupráci a produkty Tiger začal dovážet do Ameriky. To však nebylo dostačující. Založil tudíž se zmíněným trenérem Billem Bowermanem zcela novou společnost s názvem Blue Ribbon Sport, která měla rozvážet japonskou kvalitní obuv do celého světa.
Postupně začal sám vyvíjet nové, ještě lepší běžecké boty přesně dle svých potřeb a zkušeností. Probíhalo intenzivní testování a vývoj. Po dosažení kýženého výsledku bylo ještě nutné zajistit, aby se obuv dostala do široké povědomí. A zde začíná v roce 1971 oficiální příběh značky Nike.
Vznik Nike
První produkty Nike spatřily světlo světa v roce 1972. Velmi rychle se začaly prodávat po celém světě a dnes už se nenajde prakticky nikdo, kdo by se s touto značkou nesetkal. Obuv, která byla zpočátku jediným druhem zboží firmy, začalo později doplňovat další sportovně založené oblečení – trička, mikiny, bundy atd.
Dodnes je Nike zárukou kvality, přičemž se udržuje původní myšlenka, že by sportovní obuv a další potřeby neměly být příliš drahou záležitostí, aby byly dostupné pro co nejširší veřejnost.
Historie názvu
Pojmenování Nike není nahodilé, vzniklo na základě nápadu Jeffa Johnsona, který se zakladateli Philu Knightovi velmi zalíbil. Název je odvozený od starověké bohyně vítězství Niké. Tehdy možná ještě netušili, že Nike bude opravdu významným synonymem a symbolem pro vítězství.
Spolupráce s Nike s předními světovými sportovci
Firma Nike si již od počátku založila svůj byznys na dobré propagaci a reklamě. Proto neustále spolupracuje s významnými sportovci.
V minulosti k nim patřil kupříkladu Tiger Woods, asi nejlepší golfista historie. Samozřejmě nejde opomenout basketbalovou legendu Michaela Jordana, který byl ve své době vůbec nejštědřeji placeným sportovcem s logem Nike.
Dnes lze zmínit také české sportovce, zejména Petru Kvitovou, která se stále pohybuje mezi desítkou nejlepších hráček na tenisovém okruhu WTA a je dvojnásobnou vítězkou slavného Wimbledonu.