Chanel

Chanel: Značka dvou osobností módy

Světoznámý brand, který zakládá výrazná žena Coco Chanel. Do historie se ale zapíše i její pokračovatel, neméně známý designér Karl Lagerfeld. Brand, který patří na špici haute couture, si stále drží punc jedinečnosti i s kousky, které vznikají i před 100 lety!

Jak se z Gabrielle stane Coco Chanel

Zakladatelka společnosti rozhodně nepochází z luxusních poměrů. V mládí si přivydělává zpíváním po barech. Jednou z oblíbených písní je i song o dívce, které se ztratil psík jménem Coco, což v překladu znamená miláček. Zpěvačka původním jménem Gabrielle dostává přezdívku a rázem je z ní Coco Chanel.

Vedle bohémského života ale dívka přes den tvrdě dřela v obchodě s oděvy své tety. Jako švadlena byla mimořádně nadaná a cílevědomá. Netrvalo dlouho a místo práce pro někoho se rozhodla budovat vlastní impérium. Oficiálně zakládá vlastní značku v roce 1909, netají se tím, že jí pomáhají vlivní muži, které okouzlí svým šarmem.

Revoluční Coco Chanel

Prvním partnerem, který Coco pomáhá, je obchodník Étienne Balsan, dalším diplomat Arthur Capel. S jejich penězi a kontakty si Coco může dovolit nejen tvořit, ale i dělat revoluci v módě. Proto se nebojí na svrchní prádlo použít úplet, který je do té doby využívaný jen pro spodní oděv. Nestydí se ženám ustřihnout sukně z linie kotníků po kolena. Její kousky jsou na tehdejší dobu sice odvážné a revoluční, nedráždí však přílišnou zdobností, kýčem či křiklavými barvami, proto je veřejnost nakonec snese.

Ať už to jsou kalhoty i do dámského šatníku, košilové šaty nebo tzv. malé černé (také označované The Ford), které se nosí dodnes, 100 let po jejich vzniku. A taková klasika, jako je kabelka Flap 2.55, už také něco pamatuje. Poslední dvojčíslí napovídá rok vzniku, tedy 1955.

Legendární Chanel č.5

Coco se nebojí experimentovat v oděvnictví, ráda překonává výzvy i na poli kosmetiky. Na Vánoce roku 1921 potěší své klientky limitovanou edicí vůně, která je legendární dodnes. Chanel č. 5 je proslulý, reklamu mu udělá i Marilyn Monroe, která prohlásí, že chodí spát oděná pouze do pár kapek tohoto parfému.

„Parfém je neviditelný, nezapomenutelný a vrcholný doplněk. Upozorní na váš příchod a prodlužuje váš odchod.“

Pronese Coco Chanel.

Pro značku je typické spojení se slavnými ženami, pro které je ovšem čest mít něco od Chanelu. Značku si oblíbí i Jackie Kennedy, jež proslaví růžový kostýmek od Chanelu bohužel smutným momentem. Má jej na sobě ve chvíli, kdy v roce 1963 zastřelí atentátník v Dallasu jejího chotě, prezidenta USA Johna F. Kennedyho. S krvavými skvrnami jej Jackie má na sobě i ve chvíli, kdy stojí po boku Lyndona B. Johnsona, který skládá přísahu coby Kennedyho nástupce. Právě tyto kostýmky z typického úpletu Chanel představí v polovině 20. let minulého století.

Jedna éra Chanelu končí, když Coco v roce 1971 umírá, na její místo nastupuje řada oděvních designérů, teprve Karl Lagerfeld se stane druhou osobností Chanelu. V roce 1983 je jmenován uměleckým ředitelem a zůstane jím až do své smrti v roce 2019.

Ve své tvorbě navazuje na styl Coco, podle jeho slov „s velkým respektem k tradicím, které Coco Chanel vybudovala“. Oděvy tak spíš jen modernizuje Například tehdy, když dá jemnější linie některým těžkým střihům nebo přizpůsobuje kolekce trendům, kdy například ikonický kostým vyrobí z džínoviny. Chanel se nebojí ani šperků, v roce 1987 představuje hodinky Permiere, v roce 1993 šperky Chanel Fine Jewelry.

Po Lagerfeldově smrti přichází na scénu Virginie Viard, tak uvidíme, jestli dosáhne věhlasu svých předchůdců.

Zdroje: wikipedia.org, chanel.com, etoile.luxuryvintage.com