Léto je v plném proudu a většina z nás si seč co může užívá krásného počasí a slunečních paprsků. Kolem opalování byla v posledních letech opředena spousta polopravd a mýtů. Největším strašákem spojeným s opalováním je rakovina kůže, jejíž riziko nechceme ani v nejmenším snižovat, nicméně spousta lidí zapomíná, že zdravé opalování je pro náš organismus naopak velmi prospěšné. Vždyť přece vitamín D, tolik potřebný pro naše tělo, je v prvé řadě získáván právě ze slunečního záření.

Chceme-li mít krásná bronzově opálená těla, nejlepší způsob jak toho dosáhnout je přírodní cesta v podobě opalování. I přes to, že naše pokožka je schopná slunečnímu záření do jisté míry odolávat, všichni moc dobře víme, co se s pokožkou stane, jsme-li vystaveni sluníčku příliš dlouhou dobu s nedostatečnou ochranou.

Jak se opalovat zdravě

Alfou a omegou správného a zdravého opalování je příprava. Před opalováním je důrazně doporučeno mít zcela jasno o fototypu vaší pokožky a tedy o tom, jakou reakci můžete očekávat při pobytu na přímém slunci. Fototyp naší pokožky je dán stručně řečeno intenzitou pigmentace.

Dle pigmentového zbarvení pokožky rozeznáváme 6 základních fototypů:

  • Fototyp I – velice citlivá pokožka, kůže při opalování rudne a téměř nikdy nezhnědne, vždy se popálí. Vlastní ochranná doba pokožky je 5 – 10 minut. Pro tento typ pokožky je vhodné užívat opalovací krém s ochranným filtrem (OF) 20 – 30, v jižních státech (dle země a intenzity záření) mějte k dispozici krém s OF 30 – 50.
  • Fototyp II – citlivá pokožka, která přechází častěji do hnědé barvy, velmi snadno se spálí. Vlastní ochrana pokožky 10 – 20 minut. Pro tento typ pokožky se hodí krémy s OF 20 – 25, v jižních zemích postačí 20 – 30.
  • Fototyp III – nejběžnější, normální pokožka, která při opalování rudne, ale vždycky zhnědne. V tuzemsku volte opalovací krém s OF 10 až 15, na dovolené u moře pak alespoň 20.
  • Fototyp IV – pokožka odolná proti slunečnímu záření, vždy se velmi dobře opálí, málokdy se spálí. V tuzemsku se chraňte s OF 5 až 10, v zahraničí volte 15 až 20.
  • Fototyp V – pokožka velmi odolná proti slunečnímu záření, zřídka se spálí, opálení je tmavě hnědé. Opalovací krém s nejnižší OF volte alespoň na citlivější části těla.
  • Fototyp VI – nikdy nedochází ke spálení, pokožka je tmavě hnědá až černá.

Máte tetování? Pak potřebujete speciální opalovací krém i na tetování

Je-li vaše pokožka ozdobená tetováním, zvýšená nutnost ochrany před sluníčkem se vás týká bez ohledu na fototyp vaší pokožky. Máte-li tetování navíc čerstvé (staré například jen 3 měsíce), je pro vás velice důležité svou pokožku řádně ochraňovat. Potetovaná kůže je náchylnější k popálení od sluníčka, je proto nutné pro tuto část kůže používat opalovací krém na tetování s vysokým ochranným faktorem (okolo 50). Opalovací krémy i mléka určená pro tetovanou pokožku rovněž zamezují nežádoucímu vyblednutí pokožky vlivem působícího slunečního záření.

Co když se přeci jenom spálíme?

I po řádném opalováním s použitím opalovacího krému můžeme leckdy zjistit, že jsme bohužel naší pokožku neochránili dostatečně a na všech místech. Někdy se holt přihodí, že se zkrátka spálíme. Co s tím? Nejlepší je využít speciálních přípravků po opalování, které zklidní a hydratují podrážděnou pokožku, díky čemuž lze minimalizovat účinky popálenin. Osvědčenou klasikou je například panthenol po opalování.

Foto: Shutterstock.com.

Načítání...

Diskuze